lördag 27 november 2010

Tranströmer och jag får besök

                                                                                                                                                                      
Vi är många som gillar Tomas Tranströmer.
Drygt 50 år gammal (1983)
publicerade han följande dikt:

Svarta vykort
I
Almanackan fullskriven, framtid okänd.
Kabeln nynnar folkvisan utan hemland.
Snöfall i det blystilla havet. Skuggor
brottas på kajen.
II
Mitt i livet händer att döden kommer
och tar mått på människan. Det besöket
glöms och livet fortsätter. Men kostymen
sys i det tysta.

På bilderna syns min kranskärlsröntgen från den 22/11. Före: en sytrådstunn artär till delar av hjärtat. Efter: cirkulationen återställd. Blodkärlet restaurerat. Respit. Livet fortsätter, framtid okänd. Dags för en promenad vid havet.
Men jag glömmer inte besöket.


4 kommentarer:

  1. Fin ny bild. Jag fick ett liknande besök 1997 i form av en tumör i lungan. Operation lyckad :-)

    SvaraRadera
  2. Tack Lyran! Tvekade - men nog hänger väl litteratur och liv ihop?!

    SvaraRadera
  3. Det finns väl inget som hänger ihop mer tydligt än just liv och litteratur :-)

    SvaraRadera
  4. Ibland är tacksamhet den största känslan! Fint Jan!
    Kiki

    SvaraRadera