Text och musik
Förankrad i den judiska traditionen använder Cohen många bilder från Gamla testamentet. Namnet Cohen antyder judisk prästsläkt. Han är även väl bekant med den kristna tron och zenbuddismen. Detta märks i hans sångtexter. Ett viktigt tema är kärleken till kvinnan (som musa, sångmö). Han sjunger om kärlek, lust, otro, förtvivlan, ensamhet och om problem att leva i en fast relation. Texterna spänner mellan Eros och Thanatos (jämför Julian Barnes' roman "The Sense of an Ending")". Generellt är Cohens texter mångtydiga. Gåtfulla. Varje sång rymmer en egen värld. Många melodier biter sig fast – och musiken är ofta organiskt förenad med texten.
Old Ideas 2012
"Old Ideas" innehåller 10 nya sånger, med många religiösa referenser och komplicerad kärlek. Han håller fast vid sina "old ideas", men visar även en gammal mans känslor inför döden. Musiken är avskalad. Stram. Mörktonad. Nyanser av blues, gospel, och country. Cohen pratsjunger med sin mörka avgrundsbrummande röst, som bärs av svävande änglalika kvinnoröster (Sharon Robinson, The Webb Sisters m.fl.) och ett fåtal instrument. En ensam violin, en sugande basgång, en nedstämd, nästan ostämd gitarr.
1. Going Home
"I want to speak with Leonard". Här ger Gud – en obeveklig högre makt - sin bild av honom:
"He’s a sportsman and a shepherd/ He’s a lazy bastard/ Living in a suit"
Och Cohen reflekterar inför döden, med ironi, distans, insikt:
"Going home/ Without the costume/ That I wore"
2. Amen
En bön, både till en högre makt och till kvinnan.
Säg mig igen att du vill ha mig. Amen (må det så ske!).
3. Show me the Place
"Help me roll away the stone
Show me the place
I can’t move this thing alone
Show me the place
I can’t move this thing alone
Show me the place
Where the Word became a man
Show me the place
Where the suffering began"
Where the Word became a man
Show me the place
Where the suffering began"
4. Darkness
Cohen mullrar "I got no future/ I know my days are few"
"I don’t smoke no cigarette/ I don’t drink no alcohol/ I ain’t had much loving yet"
En nattsvart blues, en dysforisk text med nedstämd gitarr, hammond, doakör.
"I caught the darkness
Drinking from your cup"
Drinking from your cup"
5. Anyhow
"I know you can’t forgive me/ But forgive me anyhow"
"You never ever loved me/ Oh but love me anyway"
6. Crazy to Love You
"I’m old and the mirrors don’t lie"
Här finns rötterna – och bön om villkorslös kärlek.
7. Come Healing
En bön, en vädjan om helande, en gospel, framförd som växelsång med änglakör.
En blivande favorit!
8. Banjo
"It’s a broken banjo bobbing
On the dark infested sea"
On the dark infested sea"
Kanske ser Cohen sig som en brusten banjo i en plågad värld...
9. Lullaby
"Sleep baby sleep
There’s a morning to come
The wind in the trees
they’re talking in tongues"
There’s a morning to come
The wind in the trees
they’re talking in tongues"
10. Different sides
"We find ourselves on different sides/ Of a line that nobody drew"
"You want to change the way I make love/ I want to leave it alone"
Leonard Cohen är en av mina favoriter ända sedan ungdomsåren.
SvaraRaderaSamma här; studenttiden iaf, fast då missade jag mycket av hans texter! Old Ideas känns ganska mycket som ett avsked (fast han har visst spelat in fler sånger!). Jan
SvaraRadera