måndag 4 februari 2013

Om att skriva bokblogg


Att skriva bokblogg innebär för mig
dels en sorts dagbok över lästa böcker - för att minnas, förstå, sortera
dels ett sätt att berätta för någon annan om något bra jag läst. I bästa fall kan detta leda till ett samtal, som ger mig nya infallsvinklar och tolkningar.

Eller - detta är åtminstone min ambition. Problemet är inte att hinna läsa (en massa) böcker och andra bloggar. Det gör jag! Problemet är att hinna, orka, få lust att skriva och reagera; att överföra alla lösa lappar och koder till en begriplig text. 
Hur gör ni, alla ni andra?

Själv har jag i många år översatt mina läsefrukter och minnen till trätavlor. Så här:



Här finns hela livet!! Ungefär som i böckerna vi läser. Men just nu störs både skrivande och träsnidande av att kranskärlen måste granskas och tjocktarmen inspekteras...
Men räkna med att jag återkommer på den här sidan. Dessutom blir det en utställning med trätavlor i Varbergs centrum, mitt i juli!

Just det, vad läser jag just nu? Jo, jag håller på med de sex romanerna som tävlar om att vinna Sveriges Radios Romanpris (Varbergs biblioteks blogg), Irene Sabatini "Pojken på andra sidan", Carola Hansson "Mästarens dröm" - och en hel bok om Leonard Cohens sång "Hallelujah". Väntar gör jag på PO Enquists nya!!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar