tisdag 5 mars 2013

Varbergs bibliotek värd för SR's romanprisutdelning 15/3




Om Romanpriset
Sveriges Radios Romanpris har delats ut i 20 år. Prissumman är i år 50.000 kr. Först nomineras sex romaner från året som gått. Detta görs av några litteraturkritiker. 

Men vem som får priset avgörs av en Lyssnarjury! Denna jury förnyas varje år. Alla som vill vara med i juryn kan skriva till SR och anmäla sig/ansöka om att få vara med. Mer information om detta: här
Årets prisutdelning kommer att ske i direktsändning från Varbergs bibliotek den 15 mars kl 18.15, P1.

Varbergs Bibliotek
De bibliotek som vill ansvara för den direktsända prisutdelningen får ansöka om det. 
45 bibliotek hade anmält sig i år: Varbergs bibliotek "vann". En mycket ambitiös projektgrupp där har lagt ned ett jättearbete, med bok- och författarpresentationer, afternoon tea, bokcirklar, kontakt med Sveriges Radio och bokhandel mm.
Om detta kan man läsa mer: här

De nominerade böckerna och författarna (i bokstavsordning):
En storm kom från paradiset, Johannes Anyuru
Skuggland, Jonas Brun
Ingenbarnsland, Eija Hetekivi Olsson
Förrädare, Ola Larsmo
Ön, Lotta Lundberg
Bret Easton Ellis och de andra hundarna, Lina Wolff


















Varje bok och författare presenteras ingående på Romanprisets hemsida (läs här) och Varbergs biblioteks blog (här). För mig har alla sex böckerna, på olika sätt, varit mycket intressanta, läsvärda - och tidskrävande! De har öppnat nya världar, ställt svåra frågor, gjort mig nyfiken. Utan denna pristävling, och utan det ambitiösa arbetet från Varbergs bibliotek, hade jag inte upptäckt dessa böcker.

Författarfoton + affisch från SR's hemsida.



5 kommentarer:

  1. Härligt att du har läst alla böckerna. Jag hade som ambition men det gick inte denna gång. Noveller kom emellan. Kanske vill du läsa noveller med oss också?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja absolut. på onsdag är första träffen!

      Radera
  2. Jag undrar om En storm.....ska ta hem det här liksom den gjort med flera andra priser.....?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, ett spännande upplopp blir det. Och jag skall vara på plats på biblioteket på fredag! Min favorit är Lina Wolff. /Jan

      Radera