måndag 25 november 2013

Augustpriset 2013: Två av vinnarna



Foto + texten har jag plockat från Augustprisets hemsida.
Här kan du ser vilka böcker som var nominerade: 
Augustpriset 2013

Valet kan inte ha varit lätt, speciellt av fackböckerna!
Obs att Uusmas bok finns i två versioner: en med text + illustrationer, en med enbart texten!!

Grattis till båda vinnarna!! ("Vi har skrivit samma bok," säger de.)




Årets svenska skönlitterära bok

Egenmäktigt förfarande – en roman om kärlek, Lena Andersson, Natur & Kultur
Subjekt, predikat, objekt. Syntaxen må vara simpel, men Lena Andersson ger språkets vanligaste kärleksförklaring en betydelsefull inre grammatik. Romanen Egenmäktigt förfarande är en allvarsam lek där Ester och Hugo möts i ett tidlöst drama om passion och makt, frihet och förnuft, som författaren inte bara gestaltar utan rentav dissekerar. Med kärv humor och enastående precision blottlägger Lena Andersson förälskelsens systematiska självbedrägeri.







Årets svenska fackbok

Expeditionen. Min kärlekshistoria, (illustrerad utgåva), Bea Uusma, Norstedts

Ingenjör Andrées expedition mot Nordpolen har fascinerat generationer i mer än hundra år. Alltifrån hur det kunde gå så snett till orsakerna till de tre äventyrarnas död på Vitön. Författaren och läkaren Bea Uusma har genom egen forskning och med ett starkt personligt engagemang kastat nytt ljus över denna tragiska polarexpedition. En estetiskt tilltalande bok som presenterar fakta och teorier på ett nytt, spännande och tänkvärt sätt.








torsdag 21 november 2013

Har Javier Marías läst Doktor Glas?!




Den spansk författaren Javier Marías (född 1951) har någonstans sagt:
"Falling in love has a very good reputation. But I have seen kind and noble people behave very badly because they are in love". Alltså: Detta att bli förälskad har ett gott rykte men folk kan uppträda väldigt illa när de blir kära!!
Om detta funderar han över i sin senaste roman Förälskelser (på svenska våren 2013). Ja han för sitt resonemang så långt som att man kan tala om dödlig förälskelse...
Boken är därför både en kärleksroman och en kriminalroman.

Doktor Glas
När Hjalmar Söderbergs roman Doktor Glas kom ut 1905 orsakade den kraftiga reaktioner. Även den romanen kan beskrivas som en kärleks- och kriminalroman (och dagboksroman och läkarroman!) och beskriver hur illa det kan gå om man blir - förälskad!

I den inledande dagboksanteckningen (den 12 juni) skriver doktor Glas:
"Vem minns inte det gamla problemet, som så ofta kommer under debatt när det sitter några fattiga satar tillsammans vid ett kafébord: om du kunde döda en kinesisk mandarin bara genom att trycka på en knapp i väggen, eller genom en ren viljeakt, och sedan ärva hans rikedomar - skulle du göra det? Den frågan har jag aldrig gittat svara på, kanske därför att jag aldrig riktigt hårt och bittert har känt fattigdomens elände. Men jag tror, att om jag kunde döda den där prästen genom att trycka på en knapp i väggen så skulle jag göra det."

Har Javier Marías läst Doktor Glas?
Marías roman diskuterar bl.a. frågor om döden och slumpen, om tillfälligheter som kan påverka ett helt liv. Men han tar även upp frågan om man kan (låta) döda en person på avstånd utan att själv bli inblandad.


Och om Hjalmar Söderberg
http://www.soderbergsallskapet.se/bibliografi/
Sällskapet ger ut en skriftserie. I nummer 19 (Läkarens plikt...) finns ett kapitel om detta att döda en kinesisk mandarin.


söndag 17 november 2013

Bokcirkel på nätet om I lodjurets timma av PO Enquist



Just nu pågår en virtuell bokcirkel på bokcirklar.se om PO Enquists pjäs från 1988. Cirkeln leds av Nina Frid, Huddinge bibliotek. Passa på när du har några minuter över - läs, tänk, skriv!
Pjäsen/boken är liten och tunn men fullmatad med Enquists litterära värld, frågor om Guds frånvaro och närvaro, om människa - och o-människa. Kan Gud förlåta, reservationslöst?

När pjäsen hade premiär 1988 skrev Enquist en introduktion, kallad SIDOKOMMENTAR.
Jag citerar:

Min pappa, som var stuvare och skogsarbetare, byggde själv för egen hand det hus där jag är född. Jag har alltid beundrat dem som kunde bygga hus. Ett hus i två våningar, trä, inga ritningar, bara skisser med timmermanspenna på en planka då och då.
När huset var klart kunde han gifta sig. Och så föddes jag, och sex månader senare dog han, och så var det med det.
Att bygga ett hus för hand är väl som att göra ett konstverk. Huset står där än, med sin nyponhäck och brunnen med grodorna.

Han skrev dikter också. Efter hans död hittade man i hans ficka ett notesblock med dikter han skrivit, för hand, med blyertspenna. Det var litet egendomligt, skogshuggare där uppe skrev väl inte så ofta dikter.
Man brände genast häftet.
Jag vet inte varför. Men kanske var det så att dikt var synd, att konsten var något syndigt, och då var det bäst att bränna. Men jag undrar ibland vad där stod.
Man brände, och så var det borta. Ibland har jag trott att det jag själv skrev var ett försök till rekonstruktion av ett bränt notesblock, lika svårt nästan som att bygga ett hus.
Men huset står kvar.

Jag skrev den här pjäsen i Paris. Jag satt i en mycket stor lägenhet och mådde dåligt. Min stora röda katt brukade ligga och sova tryckt mot skrivmaskinens baksida. Det gjorde inget att jag skrev, han sov bara bättre då. Jag diskuterade ofta med honom varför vi båda mådde så dåligt, och vi var eniga.

När jag var barn lärde jag mig att det trots allt ändå fanns en typ av dikt, av poesi, som inte var synd. Det var bibelns liknelser. Dikterna om undren. Fem kornbröd och två fiskar, och med dem kan man bespisa fem tusen människor. Var det en dikt som handlade om kärlekens väsen; den växer om man delar med sig? Men tänk om det var alldeles sant?

Jag har själv aldrig kunnat skriva poesi.
Det skrivs inte så mycket liknelser nu för tiden. Liknelser om underverk är lika sällsynta. Kanske bäst så. Jag vet inte hur en sådan skulle se ut: att försöka ringa in något som är mycket skört, och känsligt, men inte genom att gå rätt in och vara tydlig   för då försvann det ju? Men var det ändå inte nödvändigt att försöka, eftersom det ju var så viktigt?

Jag skrev den här liknelsen medan min röda katt sov med ryggen mot skrivmaskinens baksida. Huset som pappa byggde står kvar, notesblocket är bränt. Dygnet har kanske en tjugofemte timme. Lodjuret är den västerbottniska tigern. Bättre än så kan jag inte förklara mig.

Foto från 1988:


lördag 9 november 2013

I stället för en bok 5: Krister Henriksson ÄR Doktor Glas



Hjalmar Söderberg är en svensk författare som levde 1869-1941
Han är mest känd för några romaner och ganska många noveller (Pälsen är min favorit). Han skildrade sin tids Stockholm där han växte upp, men i början av 1900-talet bosatte han sig i Danmark (åtminstone delvis pga kärleksbekymmer).

1905 utkom dagboksromanen Doktor Glas, och den väckte både avsky och beundran. Doktor Glas berättar själv vad som hände några sommarmånader i seklets början. Han är en ensam man, melankolisk och sorgsen, filosofisk, kärlekstörstande. Han berättar om den unga fru Helga Gregorius och henne mycket äldre make, prästen Gregorius. Han skriver om dem i sin dagbok, som han är mycket mån om att gömma undan. Pastor Gregorius väcker enbart vämjelse, olust och hat hos doktor Glas, men Helga väcker varma känslor och empati. Hon söker upp doktorn för att få hans hjälp att tvinga pastorn avstå från sina äktenskapliga rättigheter. Doktor Glas gör vad han kan - men då han inte lyckas ser han enbart en möjlig utväg: att mörda pastorn med ett piller. Och han gör så.

I mitten av 80-talet gjorde Allan Edwall en teaterbearbetning av romanen  
- och gjorde succé. 25 år senare spelar Krister Henriksson rollen, och han har så gjort i nu 7 år. Först i Stockholm, under våren 2013 i London (succé - på svenska! Lite hjälp hade han nog av rollen som Wallander; Scandi crime är populärt i England) - och nu på Göteborgs Stadsteater.
I boken finns inget man skrattar åt, men det finns det i pjäsen: svart, nattsvart komik, sannolikt spår av Allan Edwall!

Jag såg pjäsen häromkvällen. 
Krister Henriksson är Doktor Glas. Scenografin är sparsmaka: ett undersökningsrum med skrivbord, två stolar, ett handfat, en klocka, en vas. Ljuseffekter. En genomskinlig ridå, som KH själv drar åt sidan. Sedan är han doktor Glas i 1 1/2 timma! Det känns som 50-tal. Brun lite skrynklig kostym. Fantastisk mimik. Man "ser" Gregorius, Helga. Förstår doktor Glas' avsky respektive hänförelse, hans ensamhet, hans bearbetning av kärnfrågan, framväxten av hans beslut, genomförandet. Ja, detta är stor konst!!

När romanen kom ut 1905 orsakade den alltså våldsam kritik; 
Söderberg identifierades med doktor Glas. Ett fåtal försvarade honom. Romanen har fortsatt väcka debatt och reaktioner. Flera filmer och böcker utgår från romanen - vissa för en dialog med den.

Hjalmar Söderbergsällskapet (Söderbergsällskapet) 
består bla. av ett antal mycket aktiva och kunniga personer. Sällskapet ger ut en serie skrifter, och flera av dessa avhandlar - Doktor Glas! Ett virtuellt besök hos sällskapet rekommenderas.

Pjäsen spelas ytterligare några veckor i Göteborg. Se Doktor Glas Göteborgs stadsteater

Kolla även Ib Thanings fantastiska illustration till boken (Bra Böcker 1979):