torsdag 16 februari 2012

Hooked on Books


Fem företagsamma bokläsande och kreativa kvinnor har startat en ny verksamhet:
 ett gyllene tillfälle för passionerade läsare att kostnadsfritt få läsa nya böcker och dela med sig av sina åsikter i sociala media”. Tre vinnare, således:
Läsaren (gratis bok), bokförlagen (gratis recension) – och BOOKED, företaget!

Eftersom jag redan är fast, hooked on books, nappade jag. Man registrerar sig, anmäler sitt intresse, får erbjudande att läsa en ny bok – och om man är snabb att tacka ja får man en bok i brevlådan. Gratis. Sen måste man skriva om boken minst två gånger på ett socialt medium (Facebook, blogg etc.).

Min första bok var ingen höjdare, även om den handlar om höjdare:

”Blått blod – En saga i kunglig miljö” av Lars Ragnar Forssberg (Lind & Co).

Tanken - en satir över dagens Sverige är tilltalande. En "saga" om en avgående stadsminister som intrigerar, tar makten, avsätter kungen, byter tronföljare osv: visst. Låter bra. Men för mej är det mesta i boken inget roligt, inte läsvärt. Jag tycker att tankar och handlingar blir alltför grova och osannolika, elaka och näst intill kränkande för många nu levande (med)människor, oavsett vad boken kallas. Även om det säkert finns välgrundade fakta känns det som mycket bygger på rykten och spekulationer.

Karikatyrerna på omslaget (av Leif Zetterling) är bara - fula.


Hellre läser jag Bo Baldersson eller "Svitjod i tiden"!




Läs mer om BOOKED här
och på Facebook: http://www.facebook.com/frubooked


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar